Speciál: Americko-ruské vztahy: výzvy pro novou administrativu |
---|
Rok 1807 bývá považován za začátek diplomatických vztahů mezi oběma zeměmi.(i) Je to rok, kdy bylo Rusku nabídnuto, aby vyslalo svého ministra jako zástupce země do Spojených států. O dva roky později bylo zastoupení obou zemí reciproční a prvním... více >> |
|
| | Přehlídka současného ruského filmuKultura - 23. 6. 2008 - Po roce 1989 logicky opadl zájem o sovětskou, resp. ruskou kulturu, film nevyjímaje. Občas k nám sice do distribuce pronikne úspěšný ruský blockbuster (např. Noční hlídka, Zajatci mlhy, Mongol) či do artových kin nějaký hit ověnčený festivalovými cenami (např. Návrat, Ostrov, Kukuška), ale pokud nejste filmový fanoušek, rusofil a ještě k tomu z Prahy (splňujete-li tyto tři předpoklady, můžete každý rok na Febiofestu přece jen získat jakýsi přehled), o běžnou ruskou produkci nezavadíte. Jako zjevení tedy působí zpráva o přehlídce současného ruského filmu, která proběhne od 24. do 27. června v pražském kině Světozor. Organizátory akce jsou Sovexportfilm, a. s. a Federální agentura pro kulturu a kinematografii Ruské Federace. Podobné přehlídky pořádají ve více než 30 městech po celém světě (např. Londýn, Vídeň, Káhira, Bratislava, Dillí, Kalkata atd.) a jak vyplývá z tiskové zprávy, „organizování podobných filmových přehlídek je stále žádanější, nejen vzhledem k tomu, že roste zájem o ruskou kulturu a kinematografii v zahraničí, ale také proto, že se ruský filmový trh stává více přitažlivým pro zahraniční filmový průmysl“.
Na programu jsou prý nejlepší ruské snímky natočené v posledních dvou letech: Pitěr FM, Cestování s domácími zvířaty, Houpačka, Poslouchání ticha, Nostalgie po budoucnosti, Nikdy mě neopustíte, Znázornit oběť.
Při příležitosti filmové přehlídky přiletí do Prahy ruská delegace, v níž nebude chybět Olga Kabo, Boris Něvzorov, Jekatěrina Fedulovová, režisérka Oxana Byčkovová, první náměstek ministra kultury RF Alexandr Golutva, generální ředitel Sovexportfilm, a. s. Grigorij Gevorkjan.
Každý den budou po skončení promítání probíhat setkání ruských filmařů s diváky. A pozor, na všechny filmy je vstup zdarma!
Bohužel autorka článku neviděla ani jeden z uváděných filmů, snad tedy postačí základní informace přímo od organizátorů. Více najdete na stránkách kina Světozor (zde).
Cestování s domácími zvířaty
(Rusko, 2007, drama, 97 min., režie: Věra Storoževová, scénář: Arkadij Krasilščikov, produkce: Sabina Jeremejevová, kamera: Oleg Lukičev, hrají: Dmitrij Djužev, Anna Michalkovová, Michail Jefremov, Xenija Kutepovová)
Hlavní hrdinka filmu Natálie byla v šestnácti letech „prodána“ do manželství rovnou z dětského domova. Obtížná samota „ve dvou“ s manželem, kterého nemilovala, který byl omezený a krutý, v domě na opuštěné železniční stanici končí současně se smrtí nenáviděného muže. Natálie se před očima mění, objevuje svět, který je zcela zbavený představ a zvyků, které jí byly násilně vnuceny z cizí vůle. A teprve setkání se Sergejem, řidičem kamionu, naplňuje její život očekáváním lásky.
Věra Storoževová – režisérka, scénáristka, herečka. Narodila se ve městě Trojick v Čeljabinské oblasti. V roce 1983 absolvovala Moskevský státní kulturní institut. V roce 1993 absolvovala Odborné kurzy pro režiséry a scénáristy pod vedením A. Mitty. Věra Storoževová natočila 25 televizních dokumentárních filmů a 3 hrané filmy: Cestování s domácími zvířaty (2007), Řecké prázdniny (2005), Nebe. Letadlo. Dívka. (2002).
Foto z filmu Cestování s domácími zvířaty Znázornit oběť
(Rusko, 2006, komedie, 100 min., režie: Kirill Serebrennikov, scénář: bratři Presňakovovi, kamera: Sergej Mokrickij, hrají: Jurij Čursin, Vitalij Chajev, Anna Michalkovová, Lija Achedžakovová, Marat Bašarov, Marina Golubová, Andrej Fomin, Maxim Konovalov, Igor Gasparjan, Jelena Morozovová, Fjodor Dobronravov)
Černá komedie na motivy stejnojmenné divadelní hry bratrů Presňakovových. Mladík Valja jde po vysoké škole pracovat k policii, aby si něco vydělal, práce spočívá v tom, že během rekonstrukce činu znázorňuje oběti zločinů. Skupina vyšetřovatelů, kterou tvoří charismatický kapitán, praporčice Ljuda, která je vyzbrojena videokamerou, a přihlouplý seržant, vozí každodenně obžalované na místa činu, kde rekonstruují tragédii.
Další šílenosti do dění přináší samotní zločinci: jeden vyhodil z okna vlastní ženu, druhý utopil milovanou dívku v bazénu, třetí zničehonic v japonské restauraci vystřelil z pistole do spolužáka... A samozřejmě se veškerá vyšetřování provádějí jen pro forma (o výsledku případu je předem rozhodnuto, zločinec bude odsouzen), což dodává situacím lehce absurdní tón.
Kirill Serebrennikov – divadelní a filmový režisér, nositel prestižních divadelních cen a ceny TEFI (1999, za dokument Tajemství bouře). Narodil se v Rostově na Donu (1969). Absolvoval Fyzikální a matematickou fakultu na Rostovské univerzitě. Hry inscenoval v Rostově na Donu, natočil několik televizních filmů pro oblastní televize, pracoval v reklamě. Od roku 1998 žije a pracuje v Moskvě, inscenuje hry v nejvýznamnějších moskevských divadlech. Z filmografie: Tajemství bouře (dok., 1998), Rostov-táta (seriál, 2000), Deník zabijáka (seriál, 2002), Postelové scény (z cyklu Seznam zamilovaných RF, 2003), Ragin (2004)
Foto z filmu Znázornit oběť Neopustíte mě
(Rusko, 2007, drama, 113 min., režie: Alla Surikovová, scénář: Alla Surikovová, hudba: Alexej Šelygin, zvuk: Jurij Rejnbach, produkce: Jevgenija Archangelskaja, hrají: Liza Bojarskaja, Alexandr Balujev, Michaij Bojarskij, Natalja Selezňovová, Sergej Nikoněnko, Jelena Safonovová)
Příběh se odehrává v roce 1951 ve velkém provinčním městě. Mladá žena se vrací z lázní a brzy nato dostane lázeňskou pohlednici od člověka, s nímž se během pobytu prošla po nábřeží a poslouchala pod hvězdným nebem zvuk mořského příboje. Pohled se dostane do rukou žárlivého manžela... Ten nedělá žárlivé scény, svoji bolest skrývá uvnitř a rozhodne se napsat odpověď jménem své ženy Věry. Nezůstane u jednoho dopisu, až do okamžiku, kdy by se měl lázeňský hrdina objevit. V té chvíli přijde dopis od jeho matky, v němž se píše, že její syn neodevzdal včas stavbu, byl obviněn ze sabotáže a jako nepřítel státu zastřelen …
Alla Surikovová – národní umělkyně RF, režisérka, scénáristka, producentka, spisovatelka. Narodila se v Kyjevě v roce 1940. V roce 1965 absolvovala Filologickou fakultu Kyjevské univerzity obor ruský jazyk a literatura, souběžně se zabývala matematickou lingvistikou. V roce 1972 absolvovala odborný dvouletý kurz pro scénáristy a režiséry, se specializací na režii filmů pro děti. V roce 1974 obhájila diplom krátkometrážním filmem pro děti Lžinka. V její tvorbě mimo jiné najdete filmy Marnost nad marnost (1979), Staňte se mým mužem (1981), Hledejte ženu (1982), Muž z bulváru kapucínů (1987), Moskevské prázdniny, Pondělní děti, Chci do vězení (1999), Ideální pár (2001). V roce 1972 založila dětský humoristický časopis Jeralaš a v roce 2002 jí vyšla kniha Láska na druhý pohled.
Foto z filmu Neopustíte mě Pitěr FM
(Rusko, 2006, tragikomedie, 85 min, režie: Oksana Byčkova, scénář: Oxana Byčkova, Nana Grinštejn, hudba: Kirill Pirogov, Oleg Sinkin, kamera: Ivan Gudkov, produkce: Jelena Glikman, Alexandr Rodňjanskij, Igor Tolstunov, hrají: Jevgenij Cyganov, Jekatěrina Fedulovová, Alexej Barabaš, Natalja Reva, Irina Rachmanovová, Vladimir Maškov, Alexandr Baširov, Taťjana Kravčenková, Kirill Pirogov, Robert Goroděckij, Artem Semakin, Andrej Krasko, Pavel Baršak)
Jarní lyrická komedie o dvou mladých lidech, kteří se ocitnou na životní křižovatce a každý z nich se musí rozhodnout, co je pro něj skutečně důležité.
Máša je dýdžejka v populárním petrohradském rádiu, Maxim je mladý architekt. Máša má v plánu svatbu s bývalým spolužákem, Maxim vyhrál mezinárodní architektonickou soutěž a chystá se odjet pracovat do Německa. Oba však pochybují o tom, zda je jejich volba správná. Maxim se ještě nevzpamatoval z toho, jak ho opustila jeho láska, a Máša cítí, že Kosťa pro ni zřejmě není ten pravý. Všechny pochybnosti však vyřeší náhoda – Máša ztratí svůj mobil a Maxim ho najde…
Oxana Byčkova – režisérka. Narodila se v roce 1972 v Doněcku. Její otec byl námořním kapitánem, a tak celé své dětství strávila na cestách. Na rozdíl od mnohých jiných režisérů, kteří toužili po filmu již od dětství, Oxana v roce 1990 šla studovat žurnalistiku na Rostovské státní univerzitě. Po vysoké škole pracovala šest let v rádiu ve zpravodajském oddělení. Náhodně si všimla reklamy na režisérské kurzy, které pak v roce 2000 absolvovala pod vedením Petra Todorkovského. Před filmem Pitěr FM natočila dva krátkometrážní filmy Dvě strany skla (2001), Tři sestry (2002). V současnosti točí lyrickou komedii Plus jeden.
Foto z filmu Pitěr FM Poslouchání ticha
(Rusko, 2007, drama, 100 min, režie: Alexandr Kasatkin, scénář: Nataľja Nazarova, kamera: Andrej Najdenov, hudba: Ilja Gruzdev, produkce: Ruben Dišdišjan, Alexej Sidorov, hrají: Dmitrij Marjanov, Alina Sergejeva, Ija Savvina, Sergej Juškevič, Viktor Rakov, Andrej Rappoport, Marija Zvonareva)
Dojemně naivní vesnická dívka Nasťa má zvláštní schopnost slyšet v tichu hudbu. Jede do Moskvy, aby si splnila sen stát se skladatelkou, ale tam se střetává s tvrdou realitou, která zní úplně jinak. Nastina sestra nemá z jejího příjezdu velkou radost a Nasťa se musí ubytovat v nemocnici. Nesloží přijímací zkoušky a tak si vybírá studium na soukromé škole. K tomu však potřebuje peníze, proto se nechává zaměstnat jako pomocnice v domácnosti podnikatele Dmitrije, zakrátko zjišťuje, že jejímu zaměstnavateli někdo usiluje o život. Problémy Nastě přerůstají přes hlavu a dokonce i hudbu slyší stále méně často…
Alexandr Kasatkin – režisér. Narodil se v roce 1968 v Moskvě. Vystudoval Fakultu režie Moskevské VGIK, absolvoval nejprve jako režisér televizních reklam a teprve potom jako režisér hraného filmu. Poslouchání ticha je jeho samostatným režijním debutem v oblasti hraného filmu.
Foto z filmu Poslouchání ticha Nostalgie po budoucnosti
(Rusko, 2008, detektivní drama, 90 min., režie: Sergej Tarasov, scénář: Viktor Dobrosockij, kamera: Andrej Vacura, hudba: Igor Konťukov, produkce: Natalja Šachnazarovová, Sergej Bakirov, hrají: Olga Kabo, Boris Něvzorov, Pavel Novikov, Marija Andrejevová)
Hlavní hrdina filmu Viktor Najdenov, uralský podnikatel, se dostane jako člen ruské delegace do New Yorku, kde potkává tlumočnici Marinu, která jako by z oka vypadla jeho první lásce Anastázii. Ta se ho před lety rozhodla opustit poté, co jí zjistili nevyléčitelnou nemoc, aby ho tak ušetřila zbytečného trápení. V nemocnici se však seznámila s Nikolajem, který je šťastným dědicem ohromného majetku. Ten Anastázii odvezl s sebou do Ameriky a za její vyléčení byl připraven utratit veškeré jmění. Nikolaj se v Americe stává významným podnikatelem a v Americe se jim také narodí dcera Marina. Viktorovo nečekané setkání s Marinou v něm nejen probouzí vzpomínky na minulost, ale i oživuje někdejší mladické ideály, které se už zdály být zapomenuté…
Sergej Tarasov – režisér, scénárista, herec. Narodil se v Novosibirsku v roce 1933. V letech 1951 až 1954 studoval na Vojenské letecké akademii. V roce 1958 absolvoval ekonomickou fakultu, a posléze v roce 1964 (dálkově) Fakultu scenáristiky moskevské VGIK. Od roku 1958 byl odpovědným tajemníkem filmové sekce Mezinárodního studentského svazu. Také pracoval na Ministerstvu kultury SSSR a ve filmovém ateliéru Diafilm. Od roku 1963 pracoval ve státní televizi, v poradním výboru Rady ministrů a ve filmovém ateliéru Mosfilm. V roce 1966 napsal scénář k filmu Vertikála. V roce 1972 získal za film Peters cenu na festivalu v Alma Atě. Proslavil se zvláště adaptacemi románů R. L. Stevensona a W. Scotta. Z filmografie tvůrce mezi významná díla patří Šípy Robina Hooda (1975), Antarktický příběh (1978), Černý trojúhelník (1981), Černý šíp (1985), Dobrodružství Quentina Durwada (1988) atd.
Foto z filmu Nostalgie po budoucnosti Houpačka
(Rusko, 2008, melodrama, 84 min., režie: Anton Sivers, scénář: Arkadij Tigaj, kamera: Ivan Gudkov, výtvarník: Vladimir Južakov, hudba: Svjatoslav Kurašov, hrají: Andrej Merzlikin, Marija Mironovová, Polja Isajevová, Xenija Rappoportová, Boris Chvošňanskij, Vjačeslav Razbegajev, Anatolij Petrov, Chelga Filippovová, Oleg Garkuša)
Jako příslušník zásahové jednotky nasazuje hlavní hrdina svůj život téměř každý den. Už si na riziko, které k jeho práci neodmyslitelně patří, zvykl. Smrtící kulka však může někdy zasáhnout přímo do srdce, a nemusí jít o opravdový výstřel, stačí, když nám tento přímý zásah uštědří láska. Jak napovídá název filmu, život jeho hrdinů připomíná houpačku. Jednou se opojeni láskou nechávají vynést až do nebes a hned nato padají střemhlav dolů, do špíny a prázdnoty… Houpačka se rozhoupává víc a víc a oni se ji rozhodují zastavit až v okamžiku, kdy už je to takřka nemožné…
Anton Sivers – režisér. Narodil se 23. 6. 1964. V roce 1986 absolvoval Fakultu herectví Vysoké školy divadelního umění v Moskvě. V letech 1986 až 1993 hrál v Petrohradském státním mládežnickém divadle Na Fontánce. V letech 1994–1999 studoval na Petrohradské státní filmové a televizní univerzitě. Mezi jeho významnější díla patří Šťastlivec (2005), Polibek motýla (2006), televizní seriály Hon na Popelku (2000) a Sestry (2004).
Foto z filmu Houpačka Marta Nováková (Marta.Nruskodnes.cz) Vytisknout článek
| |
Tomáš Glanc: Ruská kultura 2000–2008 |
---|
Existuje Putinova kulturní politika? Každý režim vytváří určité prostředí, a to se projevuje i v kultuře. Zároveň na rozdíl od sovětské centralizace a stranických usnesení není tento vliv v současnosti zdaleka tak artikulovaný a přehledný a jeho charakteristika svádí k povrchnostem a zjednodušením. více >> |
|
Dvojnásobný prodej zahraničních značek aut |
---|
Prodej automobilů neruských značek stoupl za posledního půl roku o 48 % v porovnání se stejným obdobím v minulém roce. Celkem se od ledna do května 2008 prodalo v RF 855 472 aut. Jak uvedly finanční noviny RBK Daily, jen za květen se zvýšil prodej o 42 % na 200 079 automobilů. více >> |
|
|