Infrastruktura, nebo důchody?Zprávy - 4. 6. 2008 - Předseda kabinetu ministrů Vladimir Putin oznámil, že program s názvem Rozvoj dopravního systému Ruska bude největším za dobu existence federálních podpůrných programů. Jak informoval deník Kommersant ve finanční příloze Peníze, výše prostředků investovaných do projektu překročí 13 bilionů rublů. Z nich 4,7 bilionů bude uhrazeno z federálního rozpočtu. ilustrační foto Podle slov V. Putina odpovídají tyto cifry „možnostem země, ale také tomu, že tam, kde jsou velké peníze, jsou i ztráty. A tyto ztráty musíme minimalizovat". Podle nového federálního programu, přijatého na období 2020—2025, bude postaveno nebo zrekonstruováno více než 17 tis. km. federálních, regionálních a místních komunikací a přes sto leteckých přistávacích ploch.
Infrastrukturní změny by se měly týkat i přístavů. Podle Kommersantu se má celková výkonnost námořních přístavů zvýšit na víc než 400 mil. tun zboží za rok. Dále se plánuje uvést do provozu přes 3 tis. km. nových železničních tratí a opravit ty části železniční sítě, jejichž činnost je nějakým způsobem omezena. Kvůli nákladnosti celého projektu navrhla státní Rozvojová banka (VEB), aby se použily penzijní úspory, které se nacházejí na jejích účtech. Nemá jít o všechny úspory, ale jen o ty, které mají být vypláceny až po roce 2020.
Dne 20. května premiér souhlasil s myšlenkou použít na obnovu infrastruktury tyto úspory. Ministerstvo dopravy poukazuje, že by bylo možné dále vydávat tzv. infrastrukturní obligace s tím, že tato praxe je ve světě poměrně běžná. Podle Kommersantu však není zatím jasné, jak hodlá stát zabezpečit, aby se investice do silnic a různých staveb století vrátily. Podrobnější plán financování má ministerstvo dopravy předložit vládě v červnu tohoto roku.
RuskoDnes.cz Vytisknout článek
|