Speciál: Americko-ruské vztahy: výzvy pro novou administrativu |
---|
Rok 1807 bývá považován za začátek diplomatických vztahů mezi oběma zeměmi.(i) Je to rok, kdy bylo Rusku nabídnuto, aby vyslalo svého ministra jako zástupce země do Spojených států. O dva roky později bylo zastoupení obou zemí reciproční a prvním... více >> |
|
| | Ruský nálet na OskaryKultura - 20. 2. 2008 - Jubilejní 80. „Oskaři“ čelí velkolepé ruské invazi, alespoň tak je v někdejší „šestině světa“ vnímáno nebývalé zastoupení východního elementu v prestižní zaoceánské soutěži. V kategorii „nejlepší cizojazyčný film“ se v pěti nominovaných snímcích objevily dva s ruskou režií a syžety ostatních jsou přinejmenším pohnutou ruskou historií ovlivněny. Nikita Michalkov ve svém filmu 12 Podobná rétorika se nese na vlně vzdouvajícího se patriotismu a nikdo už nezkoumá, v čem že vlastně ona tematická spřízněnost spočívá. Neochvějné vítězství je nadosah a národní hrdost roste. Proč se vlastně zabývat tím, že Wajdův snímek Katyň pojednává o masakru 250 tisíc polských důstojníků a inteligence vykonaném nechvalně proslulou NKVD a hlavním hrdinou rakouského filmu Ďáblova dílna je ruský malíř, nyní také padělatel valut, s jejichž pomocí mělo hitlerovské Německo ochromit světovou ekonomiku…
Na rozdíl od Cannes, kde je akcentován autorský přínos, což potvrzuje i loňská účast Sokurova a Zvjaginceva v hlavní soutěži, Oskara si zaslouží hlavně zdatní řemeslníci, nezkrušující zábavychtivé publikum přílišnou hloubavostí. Trocha sentimentu, pár lechtivých scén, kvalitní líbivé obrázky a lehké morální ponaučení na konec mají nejvíce šancí na úspěch. Režisérům Nikitovi Michalkovovi a Sergeji Bodrovovi (staršímu) už na poličce jedna „akademická“ soška stojí a z jejich nových opusů je patrné, že vědí, jak se na lopatu sedá.
První část kazašské dilogie Mongol líčí strastiplný život mladého Čingischána odehrávající se mezi ztrátami a znovudobýváním milované ženy Barte. Horoucí láska, monumentální bitvy a kouzelná krajina nepřekračují rámec úchvatné podívané s absentujícím přesahem. Bodrovův mnohaletý sen se tak nakonec realizoval v nerecyklovatelném produktu pochybného poslání.
Záběr z filmu Mongol Sergeje Bodrova Michalkovových 12 (remake Dvanácti rozhněvaných mužů S. Lumeta) problematizuje domácí novokapitalistické nešvary tak, aby rezonovaly v citlivých duších všehomíra. Příběh čečenského chlapce, jenž je souzen za vraždu adoptivního ruského otce, se zdánlivě zabývá seriozními tématy xenofobie, tíhy zodpovědnosti a mizící solidarity, dochází však jen k lacinému dojetí nad zákeřnou relativitou dnešního světa, jíž může společnost čelit jen pod vedením spravedlivého vůdce. Dvanáct přísedících musí jednomyslně rozhodnout o (ne)vině obžalovaného. Původně průzračný případ se začíná kalit pochybnostmi jednoho z porotců, jenž postupným vyvracením důkazů přesvědčí ostatní o chlapcově nevině. Ve chvíli, kdy se děj blíží ke zdárnému konci, předseda shromáždění zhatí optimismus přísedících odhalením skutečného stavu věcí. Je zřejmé, že hoch otce nezabil, je však také jasné, co se s ním stane po jeho osvobození, a proto jediným spásným řešením je jeho uvěznění. Morálně zapeklitý problém dojde nečekaného rozuzlení ve chvíli, kdy se chlapce ujímá vševědoucí předseda v podání samotného autora snímku. Dojemný příběh s netriviálním zauzlením a závěrečným happy endem je domácími kruhy považován za jasného favorita oskarového klání.
O tom, zda vyhraje ruský kalkul, či proruská inspirace, rozhodne Americká filmová akademie 24. února. Očekávaná sláva bohužel pomíjí fakt, že ani tentokrát ruští umělci nevnesli do svého ani do světového fondu kinematografie důstojný přírůstek.
Kamila Dolotina (redakceruskodnes.cz) Vytisknout článek Komentáře čtenářů
Kdo je Michalkov?Autor: critic Vloženo: 20. 2. 2008 | 8:56:22 Ve filmu 12 je predevsim zajimave, koho hraje N. Michalkov? Kdo nakonec resi osud cecenskeho chlapce? Kdo je jeho postava? Je to nekdo, kdo se soudu casto ucastni, kdo dobre zna situaci a jak se nakonec dovidame umi i Cecensky. Neni to ale obycejny armadni vyslouzilec, je to veteran tajnych sluzeb (a mozna jeste aktivni), ktery nakonec vse vyresi, nastoli poradek. Pripominka toho, ze jedine byvaly clen takovych slozek umel do novodobeho Ruska vnest poradek je az zarazejici. Zvlaste, kdyz vzpomeneme na upenlive prosby rezisera, aby Putin vydrzel jeste jedno volebni obdobi...
At tocil Michalkov cokoli, moc se to nepovedlo. I kdyz bezesporu dobre jsou vykony nekterych hercu a upoutaji i jednotlive sceny (napr. prestrelka z dvou temnych domu). Cloveka mimodek napada otazka, jeslti je Michalkov horsi reziser nez herec. Ale ani herec neni vubec zajimavy (jakoby hral porad sam sebe). Nejhorsi je v prave v tom, kdyz se zacne zapletat s politikou, coz dela az moc casto (asi tradice z rodiny). Mozna by se mohl znovu podivat na svuj film Urga a vzpomenout, ze kdysi tocil i vynikajici filmy.
| |
Tomáš Glanc: Ruská kultura 2000–2008 |
---|
Existuje Putinova kulturní politika? Každý režim vytváří určité prostředí, a to se projevuje i v kultuře. Zároveň na rozdíl od sovětské centralizace a stranických usnesení není tento vliv v současnosti zdaleka tak artikulovaný a přehledný a jeho charakteristika svádí k povrchnostem a zjednodušením. více >> |
|
Dvojnásobný prodej zahraničních značek aut |
---|
Prodej automobilů neruských značek stoupl za posledního půl roku o 48 % v porovnání se stejným obdobím v minulém roce. Celkem se od ledna do května 2008 prodalo v RF 855 472 aut. Jak uvedly finanční noviny RBK Daily, jen za květen se zvýšil prodej o 42 % na 200 079 automobilů. více >> |
|
|