Speciál: Americko-ruské vztahy: výzvy pro novou administrativu |
---|
Rok 1807 bývá považován za začátek diplomatických vztahů mezi oběma zeměmi.(i) Je to rok, kdy bylo Rusku nabídnuto, aby vyslalo svého ministra jako zástupce země do Spojených států. O dva roky později bylo zastoupení obou zemí reciproční a prvním... více >> |
|
| | Spasitelská posedlost VyhnáníKultura - 9. 12. 2007 - Andrej Zvjagincev se i ve svém druhém snímku zabývá tématem rozvrácených rodinných vztahů. Oproti Návratu tentokrát ještě striktněji eliminuje jakýkoli dobový či národnostní kontext, čímž jasně deklaruje věčnost předkládané problematiky. Původní nápad natočit film v esperantu sice realizován nebyl, nicméně aspekty tohoto záměru dílem hojně prostupují, ať už jde o mezinárodní obsazení štábu, minimalizaci národnostních fyziologických charakteristik, úmyslnou neurčitost reálií, moldavsko-francouzsko-belgický pel-mel lokací či o závěrečný přídavek portugalského folklóru navzdory jinak používané ruštině. záběr z filmu – rodinka na hřbitově Nelehký úkol analyzovat zhoubný dosah prvotního lidského provinění je adaptován na zdánlivě prostý příběh. Submisivní Věra dlouho nenachází odvahu čelit přísnému a ultimativnímu muži, její prosebný pohled stále uniká Alexově pozornosti, jednoho večera mu však nakonec sdělí, že čeká dítě, které ale není jeho. Alex na chvíli ztrácí půdu pod nohama, ale po poradě s nelítostným bratrem se rozhodne pro potrat. Věra se utvrzuje ve správnosti svého dřívějšího záměru a po zákroku se předávkuje utišujícími léky. Alexovi dojde hrůza spáchaného činu, svalí nicméně vinu na bratra, který zanedlouho umírá na infarkt. Po této dvojí ztrátě se Alex nejdříve hodlá pomstít předpokládanému manželčinu milenci, svému příteli, když se ale dozví, jak se celý příběh vlastně odehrál, začne se kát a vrací se k dětem.
Bezvýchodnost manželské krize a naléhavý pocit blížícího se neštěstí jsou divákovi sugerovány od prvního okamžiku. Auto se zraněným řidičem se žene maximální rychlostí z krásné, leč pusté přírody do bezútěšně průmyslového města, drsná spřízněnost obou bratrů věští cosi zlověstného, zaryté mlčení dusí manželský pár, rodinný dům je poskvrněn někdejší křivdou, neblahé rozhodnutí plodí fatální následky... Mistrně navozená atmosféra stojí na napětí mezi těkavostí lidské duše a vyrovnaným bytím přírody. Zpomalený rytmus zprvu podtrhává nezvratnou tragičnost nadcházejících událostí, poté se však stává samoúčelným kocháním se filmařskou dovedností. Nekonečné jízdy kamery či naopak soustředěné ulpívání na význačných aspektech postav i děje brzy vyčerpávají svůj smysl, kontemplovat tu není zvlášť o čem, základní konflikt je jasný a hlubší přesah uměle navozovaný přehršlí citátů a odkazů nový rozměr nedodává. záběr z filmu – pokus o usmíření Zvjagincev neustále osciluje mezi dramaturgickou nedořečeností na jedné straně a explicitním výkladem obrazných přirovnání na straně druhé. Zorientovat se v pohnutkách hrdinů, ačkoli na to divák má vpravdě štědrých 150 minut, není sport pro každého. Strohost verbálního projevu a záměrná nerozpracovanost motivů jednání postav vyvolává dojem zašifrovanosti, který odkazuje k vyššímu sdělení přístupnému jen zasvěceným. Režisér se ale zároveň obává, že jeho kulturní záběr bude pro diváka nedosažitelný, a tak daný obraz rozklíčuje skrze několikeré zopakování či ho ještě pro jistotu verbalizuje. Téma filmu (dědičnost prvotního hříchu) a výběr jmen (Eva, Mar(e)k i Věra) nenechávají na pochybách, k jakému kontextu se autor vztahuje a co chce asi říct. Scény Evy s jablkem, dětí skládajících puzzle Zvěstování Leonarda da Vinciho ve chvíli, kdy jejich matka umírá, a čtení úryvku z Prvního listu Korintským o úloze a charakteru lásky jemně řečeno nedoceňují intelekt publika, jemuž časem nezbývá než přejít k ironickým glosám na adresu režiséra či, proklínajíc nedůvtipného autora, opustit filmový sál.
Příčinou zásadního neúspěchu díla je kromě této „tlumočnické“ obsese i velmi nejasné sdělení. Jak je možné v křesťanském diskurzu snímku obhajovat sebevraždu těhotné ženy, která je jinak bezpochyby pojímána jako oběť, ba dokonce jako spasitel? Jakou úlohu hraje bratrova nečekaná smrt, jestliže to není vtipná narážka na to, že stejně neměl srdce? Jaký vztah má k vyhnání z ráje, k němuž odkazuje název filmu, Eva podávající matce jablko? Kýčovitý metafyzicko-folklórní závěr pohřbívá dílo nezvratně. Alex hledá cestu z vlastní uzavřenosti, usedá na zem ve snaze nabýt ztraceného pouta s okolním světem, vesnické ženy mohutně zapějí (portugalskou!) národní píseň a déšť smývající všechny hříchy zavlaží vyschlé prameny...
Přes nemilosrdné výtky je však ve snímku zřetelně cítit autorova výsostná umělecká potence. Jakkoli diváka může jeho na odiv stavěná erudice na nejvyšší míru dráždit, musí přiznat, že jeho snímky na rozdíl od běžné produkce nikdy nesklouzávají k ukázkám „fotografií mluvících lidí“. Rafinovaností mizanscény, nezaměnitelným rukopisem, citem pro kontrast a darem zaujmout aspiruje na místo mezi klasiky světové kinematografie. A ačkoli pro tentokrát Zvjagincevův talent utonul v patetické snaze zachránit lidstvo, zůstává naděje, že v budoucnu najde konstruktivnější využití.
Vyhnání (Rusko, 2007)
Režie: Andrej Zvjagincev
Scénář: Oleg Něgin a Andrej Zvjagincev na motivy povídky Williama Saroyana Směšná záležitost
Hrají: Konstantin Lavroněnko, Maria Bonnevi, Alexandr Balujev
Další recenzi na film Vyhnání si můžete přečíst na serveru Nostalghia.cz. Kamila Dolotina (redakceruskodnes.cz) Vytisknout článek
| |
Tomáš Glanc: Ruská kultura 2000–2008 |
---|
Existuje Putinova kulturní politika? Každý režim vytváří určité prostředí, a to se projevuje i v kultuře. Zároveň na rozdíl od sovětské centralizace a stranických usnesení není tento vliv v současnosti zdaleka tak artikulovaný a přehledný a jeho charakteristika svádí k povrchnostem a zjednodušením. více >> |
|
Dvojnásobný prodej zahraničních značek aut |
---|
Prodej automobilů neruských značek stoupl za posledního půl roku o 48 % v porovnání se stejným obdobím v minulém roce. Celkem se od ledna do května 2008 prodalo v RF 855 472 aut. Jak uvedly finanční noviny RBK Daily, jen za květen se zvýšil prodej o 42 % na 200 079 automobilů. více >> |
|
|