ISSN 1802-4211 - Činnost serveru byla ukončena 3. 9. 2008, server již není aktualizován.
21. 11. 2024 | 19:34:40
Politika
Kultura
Zprávy
Knižní novinky
Speciály
RuskoDnes.cz
Vyhledávání v článcích

Speciál: Americko-ruské vztahy: výzvy pro novou administrativu
V. Putin a G. Bush (Moskva, 20006) - Zdroj: www.kremlin.ru
Rok 1807 bývá považován za začátek diplomatických vztahů mezi oběma zeměmi.(i) Je to rok, kdy bylo Rusku nabídnuto, aby vyslalo svého ministra jako zástupce země do Spojených států. O dva roky později bylo zastoupení obou zemí reciproční a prvním... více >>
 

Lesk a bída představivosti

Kultura - 22. 10. 2007 - Přinášíme recenzi nového filmu Andreje Končalovského Lesk (Gljaněc). Více informací o režisérovi tohoto snímku, starším bratrovi Nikity Michalkova a jeho filmografii, najdete v profilu Andreje Michalkova-Končalovského. Lesk (Gljaněc), Rusko 2007. Scénář: Andrej Končalovskij, Avdoťja Smirnovová.

Loučení s rodiči (záběr z filmu Lesk)

Loučení s rodiči (záběr z filmu Lesk)

Třicetiletá ambiciózní švadlenka z Rostova na Donu se po publikaci své fotky na stránkách regionálního Komsomolce rozhodne odjet do Moskvy, oddat se profesionální kariéře fotomodelky a pokořit titulní stranu nejprestižnějšího módního časopisu Beauty. S košíkem plným dobrot se vydá přímo k šéfredaktorce zmíněného žurnálu, která jí uštědří první z mnoha životních lekcí. Galja se přechodně dostává do salonu módního návrháře a poté získává práci uklízečky a poradkyně homosexuálního majitele elitní seznamky, jenž ji nakonec prodá zhýralému milionáři. Nejednoznačnost vyznění osudu hlavní hrdinky je podtržena dvojím zakončením. V prvním Galju zastřelí její bývalý mafiózní přítel, v druhém najde své štěstí po boku polepšeného boháče a její fotografie skutečně zkrášlí úvodní stranu kýženého časopisu.

Takový je syžet nového snímku Andreje Končalovského (*1937), jenž se za dobu své kariéry nejednou potýkal se soudobými ožehavými tématy. Nezdar pokusu nazvaného Lesk (Gljaněc, 2007) je ovšem bezprecedentní. K analýze oslnivého světa šoubyznysu a módních časopisů, jež určují dění a snění celých lidských generací, si režisér vybral štáb, který o sobě družně tvrdí, že je mu dané prostředí úplně cizí. Nezbývalo tedy než očekávat, že problém bude předestřen ve své tak říkajíc „fenomenologické“ podstatě. Autor však nepředvádí ani poutavý příběh ztráty iluzí, ani neodhaluje proces vytváření nové mytologie, kterou módní časopisy a s nimi spojená mašinérie usilovně budují.

Problém filmu nespočívá ani tak v samotném syžetu, jako spíš v jeho dramaturgickém ztvárnění. Od prvních minut se vtírá otázka, jak se mohli dva zkušení scénáristé, jakými bezpochyby jsou Avdoťja Smirnovová a Andrej Končalovskij, dopustit tolika hrubých nedostatků v rozvíjení příběhu. Epizodní postavy, které opanují prostor filmu a poté bezvýsledně mizí, jsou přípustné možná v seriálech, co však dělají v celovečerním filmu, je trochu záhadou. Triviální psychologie postav nejen brání věrohodnosti filmu, ale odpuzuje natolik, že aplaus po skončení snímku nezasluhuje režisér, ale trpělivý divák. Panoptikální zjevy „velkého světa“ málokoho přesvědčí o tom, že postavy mají reálnou předlohu. Milionáři jsou obézní nebo alespoň alkoholici, angličtí lordové přinejmenším bisexuálové s příměsí pedofilie, prominentní dítka nutně obscénní a homosexuálové nemohou žít bez plyšových zajíčků. Jedná-li se o ironii, proč je potom tak urputně prosazován přízračný motiv rachitických rodičů-notoriků, jenž zavání laciným determinismem Galininých pohnutek dostat se z provincie? V takovém případě jde zjevně o dvě protichůdné vypravěčské tendence, které dohromady vyvolávají dojem, že autor sám neví, co vlastně chce akcentovat. Lépe si nestojí ani charakteristika prostředí a dialogy postav. Odkdy se v obchodě s „bílým masem" objevují naivní dívenky, jejichž rodiče vyžadují tradiční námluvy budoucího manžela, který si je kupuje? Kdo kdy slyšel o zabijákovi, který poté, co se dozví, že jeho budoucí oběť je nevinná, nehledě na svůj předchozí drsný projev, zdvořile odejde? Jaká je dnešní podoba Ruska, jestliže v Moskvě žije jen prohnilá buržoazní čeládka a na venkově maniakální alkoholici?

Charakter současnosti v souvislosti s mechanismem vytváření nové ideologie, který měl být režisérem jednou provždy demaskován, tak zůstává znepokojivě čekat na další zpracování. V porovnání s lehkým a vtipným snímkem Ďábel nosí Pradu, který skutečně poodhaluje zákulisí sladkého života šťastných, krásných a úspěšných lidí, Končalovskij nepobavil, nedojal ani nepoučil.

Lesk (Gljaněc), 117 min., Rusko 2007

Režie: Andrej Končalovskij, scénář: Andrej Končalovskij, Avdoťja Smirnovová, kamera: Maša Solovjovová, hrají: Julija Vysockaja, Aleksandr Domogarov, Aleksej Serebjakov, Irina Rozanovová a další.

Kamila Dolotina (redakceruskodnes.cz)

Vytisknout článek

 
Sponzor serveru
Sponzor serveru
Tomáš Glanc: Ruská kultura 2000–2008
ilustrační obrázek (autor D. Prigov)
Existuje Putinova kulturní politika? Každý režim vytváří určité prostředí, a to se projevuje i v kultuře. Zároveň na rozdíl od sovětské centralizace a stranických usnesení není tento vliv v současnosti zdaleka tak artikulovaný a přehledný a jeho charakteristika svádí k povrchnostem a zjednodušením. více >>
Dvojnásobný prodej zahraničních značek aut
Nejprodávanější auto v Rusku - Zdroj: www.ford.ru
Prodej automobilů neruských značek stoupl za posledního půl roku o 48 % v porovnání se stejným obdobím v minulém roce. Celkem se od ledna do května 2008 prodalo v RF 855 472 aut. Jak uvedly finanční noviny RBK Daily, jen za květen se zvýšil prodej o 42 % na 200 079 automobilů.  více >>
© ruskodnes.cz - všechna práva vyhrazena  |  kontakt: redakce@ruskodnes.cz